Twinkle | Digital Commerce

Nieuweautokopen.nl verwacht groei via Autotelegraaf

2017-11-08
180101
  • 1:52

Paul de Vries, pionier op de markt voor online-autoverkoop in Nederland, heeft een samenwerking gesloten met Autotelegraaf.nl. Wie daar straks naar een nieuwe auto zoekt, komt terecht op de site van De Vries, die afgelopen jaar 170 auto’s verkocht online.

Door de deal met De Telegraaf kunnen dat er een stuk meer worden. De Vries: ‘Ze hebben een heel groot bereik. Via allerlei media, denk aan artikelen in de krant, banners of radio wellicht, kunnen ze een grote groep mensen laten zien hoe je op het web ook echt een nieuwe auto kunt kopen.’

Op Autotelegraaf.nl komt straks een nieuwe sectie voor nieuwe auto’s, in de look and feel van Autotelegraaf.nl, met de toevoeging  'powered by Nieuweautokopen.nl'.

Merksites
Naast Nieuweautokopen.nl is De Vries afgelopen jaar begonnen met de verhuur van merksites aan dealers. Zo ontvangt hij maandelijks gage voor Volvokopen.nl, Fordkopen.nl en nog twintig sites van andere merken. De Vries zegt altijd met meerde dealers per merk te praten, voor hij een domein verhuurt: ‘Ik wil dat ze echt geloven in de kracht van het online-verkoopkanaal en niet dat zo’n site alleen om defensieve doeleinden wordt gehuurd.'

Verder is De vries begonnen met de verhuur van sites onder de ondernemersnaam, zoals Moermandirect.nl en onlangs Kiendirect.nl. Deze dealers verkopen meestal meerdere merken tegelijk via zo’n site.

Geen commissie
De Vries strijkt geen commissie op als een van zijn huurders een auto weet te verkopen. Die wens heeft hij ook niet: ‘Ik maak voldoende omzet met de verhuur. Belangrijker is dat ik gewoon wil blijven concurreren, omdat  de aantrekkelijkheid van het online-kanaal zo wordt vergroot. Ieder is zelf verantwoordelijk voor inkoop en verkoop en bepaalt ook zelf welk korting hij rekent.’

‘Spelen met margeverschil’
De Vries heeft, in tegenstelling tot dealerbedrijven, zelf geen auto’s op voorraad en koopt ze direct vanuit de vraag: ‘Vervolgens spelen we met het margeveschil tussen de inkoopprijs en de adviesprijs. Meestel bieden we de korting die leasemaatschappijen ook krijgen op een auto. Een deel van onze marge gaat dus naar de klant, maar wij hoeven er weer geen showroom op na te houden.’

300 auto’s
Volgens de Vries moet het, na de deal met De Telegraaf, mogelijk zijn om dit jaar driehonderd auto’s te slijten via Nieuweautokopen.nl.